20 листопада 2020 року в рамках Європейського тижня підприємництва 2020 в Україні експерти Інституту економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД) презентували третю частину V щорічного опитування експортерів та імпортерів щодо оцінки Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, перешкод діяльності, а також участі в бізнес-асоціаціях. Загалом опитано понад 1000 українських експортерів та імпортерів у квітні-червні 2020 року за підтримки Європейського Союзу, Міжнародного фонду “Відродження” та Atlas Network.
Захід проводився на он-лайн платформі ZOOM.
Модератор заходу Оксана КУЗЯКІВ, Керівниця проєкту, виконавча директорка ІЕД.
Спікери заходу:
- Юрій ДРАГАНЧУК, Заступник Міністра фінансів України з питань європейської інтеграції
- Назар БОБИЦЬКИЙ, Радник Віцепрем’єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, директор Брюссельського офісу Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA)
- Олексій РОЖКОВ, Директор департаменту міжнародної співпраці у сфері економіки, торгівлі та сільського господарства МЕРТ
- Тетяна МІСЬКОВА, в.о. директора Офісу з просування експорту України
- Барбара РОТОВНІК, Менеджерка сектору міграції та кордонів у Представництві ЄС в Україні
- Ольга КВАШУК, Менеджерка європейської програми МФ «Відродження»
- Павло ОВАДЧУК, радник Президента Українського національного комітету Міжнародної Торгової Палати з питань ЗЕД та митного регулювання
- Ольга ГВОЗДЬОВА, радниця Офісу з просування експорту
39,3% імпортерів та експортерів позитивно оцінили вплив Угоди про Асоціацію на свій бізнес. Це приблизно на 10 відсоткових пункти вище, порівняно з попередніми трьома хвилями опитування. При цьому, частка тих, хто програв від Угоди, кардинально не змінилася з 2016 року і становить лише 5,6%. Приблизно половина підприємств не відчула ніяких змін.
Найвищі оцінки впливу Угоді дали підприємства із Західної та Центральної України, зокрема на Львівщині, Рівненщині, Київщині. Низькі оцінки – на Півдні, особливо на Херсонщині та Одещині. “Позитивна оцінка вже отриманих виграшів від Угоди про асоціацію зросла. Однак підприємці є менш оптимістичними, порівняно з результатами 2016-2017 років, щодо потенційного впливу Угоди в найближчі п’ять років”, – повідомив Євген Ангел.
Традиційно великий бізнес більшою мірою відчуває позитивний вплив Угоди порівняно із сектором МСП. Необхідно звернути увагу на створення можливостей, які дає Угода, для малого та мікро бізнесу”, — зазначила Оксана Кузяків.
Про наявність перешкод при експорті та імпорті повідомили 8% експортерів та 19% імпортерів – це найменша частка за всі хвилі дослідження з 2016 року. Головними перешкодами при експорті є відсутність спрощених правил визначення походження товару та тривале очікування оформлення на митниці. Головними перешкодами при імпорті є непрозорість визначення митної вартості, складність митного і податкового законодавства, високі ставки митних платежів.
Про Офіс з просування експорту знають 34% експортерів. Впізнаваність Офісу зросла на 6 в.п., порівняно з 2018 роком. Середня оцінка діяльності Офісу майже не змінилась і становить 3,4 бала (у 2018 році — 3,3 бала).
Найбільш популярним джерелом інформації про регулювання ЗЕД для підприємств залишається інтернет. Однак при пошуку інформації про інші країни також важливими є персональні зв’язки (інформація від покупців та постачальників). Понад 98% підприємств поінформовані про більшість урядових сайтів і найчастіше користуються сайтами митної і податкової служб.
Членами бізнес-асоціацій у 2020 році були майже третина (30,9%) підприємств-учасників ЗЕД. Ця частка зменшувалася під час кожної хвилі дослідження. У 2016 році таких було 45%. Найчастіше серед експортерів та імпортерів членами бізнес-асоціацій є великий та середній бізнес, а також промислові підприємства.
✅ Ознайомитися зі звітом можна тут
✅ Презентація спікерів тут
✅ Переглянути запис події тут