Інститут економічних досліджень та політичних консультацій випустив восьме Щомісячне опитування підприємств «Український бізнес під час війни» за грудень 2022 року. Метою проєкту є швидкий збір інформації про поточний стан економіки на рівні підприємства.
Як показали результати опитування, бізнес продовжує відчувати вплив російського ракетного терору, але адаптується до роботи в таких умовах.
Зокрема, перебої з електропостачанням, водою та теплопостачанням знову другий місяць поспіль є проблемою номер один для бізнесу. Через це більша частина підприємців (86% підприємств) були змушені тимчасово призупиняти виробничі процеси в листопаді. У середньому через відімкнення електроенергії підприємства втратили 21% загального обсягу робочого часу за листопад. Водночас станом на другу половину грудня 2022 року майже три чверті підприємств (74%) повідомили, що встановили незалежні джерела електропостачання. Однак окремі респонденти вказують, що робота на генераторі робить бізнес збитковим або ж звичайні технічні засоби не можуть забезпечити достатньої потужності для великого виробництва (вистачає лише на офіс, а не на цехи).
Серед інших перешкод у грудні 79% бізнесу назвали проблему зростання цін на сировину та матеріали, а 47% опитаних вказали на проблему небезпеки для роботи.
Також результати опитування показали покращення виробничих очікувань в короткостроковій та зниження рівня невизначеності в шести- та тримісячній перспективах. Частка підприємств, на яких планується зростання виробництва, у грудні збільшилась майже вдвічі, із 16,9% до 32,1%. А частка опитаних, що не змогли дати прогноз щодо змін фінансово-економічної ситуації на підприємстві в перспективі на пів року, зменшилась із 43,8% до 42,1%.
Відсоток тих, у кого збільшилась кількість нових замовлень у грудні збільшився майже вдвічі, із 9,3% до 16,8%. Водночас частка опитаних, що повідомили про скорочення кількості нових замовлень у грудні, збільшилась менш істотно, із 23,3% до 26,8%.
Крім того, 16% підприємств сказали, що забезпечені замовленнями на період менше одного місяця, а 42% – на один – два місяці. 22% підприємств мають замовлення на період від 3-х до 5-ти місяців, 12% – на 6 – 11 місяців і 9% – на рік і більше.
Частка опитаних, у яких обсяги експорту скоротились, збільшилась із 23,7% у листопаді до 28,0% у грудні. Водночас збільшилась і частка підприємств, які збільшували обсяги експорту, із 4,0% до 13,7%.
У грудні 2022 року оцінки державної політики з підтримки бізнесу в цілому залишились на рівні листопада. Найчастіше цю політику оцінювали нейтрально: 49% респондентів.