19 грудня 2022 року, ГО «Інститут економічних досліджень та політичних консультацій» (ІЕД) в рамках проєкту «Підтримка Громадської Ініціативи «За чесну та прозору митницю» провів онлайн захід «Економічні тенденції з точки зору бізнесу (листопад 2022)».
Під час заходу були представлені результати Сьомого щомісячного опитування керівників підприємств «Український бізнес в умовах війни», яке проводилось у листопаді 2022 року.
У заході взяли участьучасники Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», а також їх організації-партнери. Представники Міністерства економіки України, регіональних митниць, ОДА, РДА, регіональних митниць, регіональних ТПП, посольств, громадських організацій, бізнес-асоціацій та проектів технічної допомоги.
Російські ракетні обстріли значно вплинули на роботу українського бізнесу в листопаді 2022.
Зокрема, як показало опитування, у листопаді перебої з електропостачанням очолили перелік перешкод для введення бізнесу під час війни.
«Це почало відбуватися ще в жовтні, тоді з 4% у вересні до 51% у жовтні зросла часта тих, хто вказував перебої з електропостачанням як проблему. Зараз таких 70% опитаних, що робить це проблемою №1 для бізнесу», – зазначила виконавча директорка ІЕД Оксана Кузяків.
Також після кількох місяців зменшення зросла частка підприємців, які вказали на проблему з безпекою. Зокрема, майже половина респондентів обрали показник «небезпечно працювати» як перешкоду для введення бізнесу у листопад.
«Це найбільша частка за весь час опитування. З травня місяця спостерігалась тенденція до зменшення ваги такого показника серед інших перешкод для введення бізнесу. У жовтні ми відчули зростання, яке продовжилось в листопаді. На тлі інших проблем ця перешкода посіла третю сходинку», — розповіла експертка.
Крім того, за результатами опитування, продовжилась тенденція до погіршення оцінок змін та очікувань щодо загальноекономічної ситуації та фінансово-економічної ситуації на підприємствах в перспективі 6 місяців.
Відбулось погіршення очікування щодо виробництва та продажів на наступні 3 місяці. У листопаді, порівняно з жовтнем, менше підприємств планують зростання виробництва в наступні 3-4 місяці. Водночас частка підприємств, які планували скоротити виробництво, майже не змінилась. Більшість респондентів планують зберегти обсяги виробництва на тому ж рівні у наступному місяці.
Також ми бачимо тенденцію до скорочення і погіршення очікувань щодо продажів та нових замовлень, водночас у цілому вони залишаються позитивними. Більш ніж половина підприємств забезпечені новими замовленнями на період лише до 2 місяців.
Плани бізнесу в перспективі 2 років залишається оптимістичним. Хоча частка оптимістів, які планують розширити діяльність зменшилась, а відсоток песимістів, які збираються її зменшити, збільшився, більшість підприємств планують надалі залишитись на тому ж рівні протягом наступних двох років. Разом з тим, значно зріс відсоток підприємств, які не можуть передбачити на таку далеку перспективу.
Ракетні удари не мали впливу на обсяги відновлення, однак вони сповільнили активне відновлення. Зменшилась частка підприємств, які працюють на повну та вище, ніж повну потужність. Водночас відсоток бізнесу, який працював майже на повну потужність, збільшився.
У листопаді цього року покращились оцінки державної політики з підтримки бізнесу.
«Позитивні оцінки зросли за рахунок зменшення частки нейтральних оцінок, а також частки опитаних, які до цього в попередніх хвилях не могли відповісти на це питання», – пояснила наукова співробіниця ІЕД Ірина Федець.