ГО «Європа без бар’єрів» спільно з Громадською ініціативою «За чесну та прозору митницю» було проведено опитування незалежних експертів, дотичних до управління кордонами, щоб зрозуміти, чи співпадає їх бачення з баченням експертів ГО «Європа без бар’єрів» та думками опитаних стейкхолдерів щодо основних результатів роботи Ініціативи Європейської комісії «Шляхи солідарності» (далі – Ініціатива).
В опитуванні взяло участь 15 експертів і воно показало наступні результати.
- Основним досягненням Ініціативи більшість експертів вважають приєднання України до системи спільного транзиту NCTS. Третина експертів вважає, ключовими успіхами скасування дозволів на двосторонні та транзитні автомобільні перевезення, підвищення потужності автомобільних пунктів пропуску, відновлення сполучення з Румунією та Молдовою та створення логістичної платформи. Кожен 5 опитаний вважає основними успіхами економічний безвіз та будівництво зерносховищ. Думки щодо основного драйверу процесу також не є одностайними, але більшість вважає що це Мінінфраструктури України. Нагадаю, нормативно відповідальність цього Міністерства за реалізацію Ініціативи не врегульована.
- Основним майданчиком для прийняття ключових рішень експерти вважають тристоронні консультації, які відбувались за сприяння Європейської комісії. Цікавим є те, що на відміну від нас і від стейкхолдерів Ініціативи, основною проблемою в її реалізації експерти вважають нестачу пунктів пропуску через кордон, а не дефіцит портових потужностей ЄС.
- З цього випливає, що і вирішення існуючих проблем експерти також вбачають в першу чергу у залученні інвестицій для розбудови пунктів пропуску. У той час як в позитивні зміни через посилення координації Ініціативи вірять лише 2 з 15 опитаних експертів.